Írta: Danileszk Rita
A Halálos közellenség (2008) c. filmért legjobb rendezőnek járó César-díjjal kitüntetett Jean-François Richet ismét Vincent Cassellel készített filmet. Ezúttal egy vígjátékba oltott drámát,mely a férfibarátságról és a generációk közötti kommunikációs nehézségekről is szól...

Antoine (François Cluzet) és Laurent (Vincent Cassel) középkorú férfiak, egyben legjobb barátok is, akik nyaralni indulnak kamasz lányaikkal. A fiatalok cserfesek és lobog bennük a tűz, de mint kiderül, a papák se küldték még nyugdíjba a libidójukat. A bulis nyaralás azonban váratlan fordulatot vesz, amikor Antoine lánya, Louna (Lola Le Lann) beleszeret Laurent-ba, mely szerelem aztán egy őrült pillanatban be is teljesedik a holdfényes tengerparton. A helyzet azonban Laurent számára minden fronton kínossá válik, amikor nem csak saját, élesszemű lánya szemrehányó viselkedésével és Louna folyamatos ostromával kell megbírkóznia, hanem azon feladat megoldásával is, hogy a mit sem sejtő Antoine megbízásából ki kellene derítenie azon gaz - és korántsem kamasz - csábító kilétét, aki elcsavarta az ő Louna-jának fejét...

Claude Berri: Egy őrült pillanat (1977)
Az Egy őrült pillanat c. film esetében a vígjátéki hangvételbe ágyazott drámai kérdésfelvetések, továbbá a mai korszellemre hangolás indokolja, hogy a rendező, Jean-François Richet , miért remakelte az eredeti, 1977-es Claude Berri filmet. Berri filmjének nem csak atmoszférája hat avíttasnak a mai néző számára, de az is tökéletesen elképzelhetetlen, hogy bármely kamaszlány beleszeressen annak tényleg öreges férfi főszereplőjébe. Ennél sokkal hitelesebb és szórakoztatóbb ugyan az 1984-es amerikai verzió (Riói románc) Michael Caine-nel a főszerepben (és Demi Moore-ral a mellék-mellékszerepben), ebből a vegytiszta vígjátékból viszont épp az a sötétebb tónus hiányzik, mellyel Richet átszínezte saját alkotását, emberibbé téve és a nézőhöz is közelebb hozva a történetet.

Stanley Donan: Riói románc (1984)
A középkorú férfi – fiatal lány kapcsolatot bemutató sztori önmagában ugyan nem hatna az újdonság erejével, azonban az igen, amikor ennek a szereplők hozzátartozóira gyakorolt hatása is bemutatásra kerül. A két korábbi verzióhoz képest óriási piros pont, hogy Richet filmjében Laurent lányának, Marie-nak a figurája is egy hús-vér kamasz személyiségjegyeivel lett felruházva, aki nem csupán asszisztál a helyzethez, hanem bizony állást foglal, és kimondja a film legkeményebb kritikáját. Ebben az apa-lánya kapcsolatban Laurent, mint apa totális kudarcot vall, melynek saját gyávasága és lányával való kommunikációképtelensége az oka.
Jean-François Richet : Egy őrült pillanat - Laurent (Vincent Cassel) és Marie (Alice Isaaz )
Richet filmjére és karaktereire összességében jellemző ez a fajta összetettség, árnyaltság, és pont ettől kap mélységet az egész sztori is. Emiatt nem beszélhetünk könnyed vígjátékról az Egy őrült pillanat esetében, pedig egyes jelenetek bizony jóízű nevetésre késztetik a nézőt. Viszont a film cselekménye kicsit leül, miután Antoine megbízza Laurent a csábító leleplezésével. Epizódokat látunk, melyben Antoine kínosabbnál kínosabb módon igyekszik megtalálni a keresett személyt, Laurent viszont épp ettől kerül kellemetlen helyzetbe. Lehet azonban, hogy épp ez a lendületvesztés kellett ahhoz, hogy némiképp stílust és ritmust váltva, képes legyen meglepetést okozni a rendező az alkotás a végével.

Jean-François Richet : Egy őrült pillanat - Louna (Lola Le Lann), Laurent (Vincent Cassel) és Antoine (François Cluzet)
Vincent Cassel tökéltes választás volt a 45 éves Laurent figurájára, akibe – talán a korízlés szerencsés változásának és a színész kisugárzásának köszönhetően – simán elképzelhető, hogy bármely tinilány beleszeressen. Ahogy az is, hogy ugyanakkor egy 18 évesnek az apja legyen, és e két tényben mégse találjunk ellentmondást. De Cassel nem csupán külső megjelenése okán marad emlékezetes Laurent szerepében, hanem elsősorban finom és visszafogott gesztusokban bővelkedő alakítása miatt. Ahogy az Antoine-t játszó François Cluzet is, aki bár hozza a francia vígjátéki figurák túlzó gesztusait, a film drámai csúcspontján annyira visszafogott és úgy hallgat, ahogy csak egy összetört ember, és egy, a helyes megoldást kereső apa tudhat. Richet a kamaszlányokat megformáló színésznőket is nagyon jól eltalálta, bár számomra kevésbé a magából mindent megmutató, Lolitára hajazó Lola Le Lann, inkább a lázadó, mégis bölcs, a kamasz- és felnőttkor határán mozgó Marie-t alakító Alice Isaaz marad emlékezetes.

Jean-François Richet : Egy őrült pillanat - Marie (Alice Isaaz )
Az Egy őrült pillanatról összességében elmondható, hogy szórakoztató, ugyanakkor bizonyos mélységekkel is bíró alkotás. Számomra kicsit felemás élményként rögzült, talán a stílusváltás, talán a nyitva hagyott befejezés miatt. Valószínű, hogy éppen ez a furcsasága fogja kiemelni a tucatfilmek közül, és teszi olyan „vígjátékká”, melyre azért később is emlékezni fogunk.
Az Egy őrült pillanat c. film 2016. március 10-étől a mozikban!
A film magyar feliratos előzetese itt
Az Egy őrült pillanat rendezőjével, Jean-François Richet-vel készült interjú itt olvasható:
http://virage.blog.hu/2016/03/22/_szerintem_ez_egy_elarult_baratsag_tortenete