Film-Virage Kulturális Egyesület

viragelogo-szovegbelul.png

Facebook oldaldoboz

Címkék

#abszurd (1) #ADRIEN BRODY (1) #akciófilm (1) #Asteroid City (1) #A vámpír árnyéka (1) #blöff (1) #bram stoker (1) #Bram Stoker Drakula (1) #christopher lee (1) #Christopher Lee (1) #dracula (2) #drakula (1) #Drakula és a Nosferatu (1) #Dreyer Vámpír (1) #EDWARD NORTON (1) #film a filmben (1) #Fogadó a Repülő Sárkányhoz (1) #Fortune hadművelet (1) #Francia Kiadás (1) #gótikus horror (1) #guy ritchie (1) #HONG CHAU (1) #horror (1) #horror vígjáték (1) #JASON SCHWARTZMAN (1) #jason statham (1) #JEFFREY WRIGHT (1) #Jeff Goldblum (1) #kapcsolatfüggő (1) #kémfilm (1) #levélregény (1) #LIEV SCHREIBER (1) #lugosi béla (1) #MARGOT ROBBIE (1) #MATT DILLON (1) #MAYA HAWKE (1) #meta (1) #Murnau (1) #nicholas hoult (2) #nicolas cage (2) #nosferatu (1) #Nosferatu (1) #Operation Fortune (1) #posztmodern (1) #Renfield (1) #renfield (1) #SCARLETT JOHANSSON (1) #STEPHEN PARK (1) #STEVE CARELL (1) #szimmetria (1) #TILDA SWINTON (1) #TOM HANKS (1) #universal (1) #vígjáték (1) #Wes Anderson (1) #WILLEM DAFOE (1) # vámpír (1) Andrew (1) Angela Bassett (1) anima (1) animáció (1) animus (1) Arany Medve (1) Batman (3) Berlini Filmfesztivál (1) Borbély Alexandra (1) Bosszúállók (2) boszorkány (1) Carl Gustav Jung (1) Chadwick Boseman (1) christian bale (1) christopher nolan (1) Columbia (1) comics (3) cziegler (1) Dakota Johnson (1) Dario Argento (1) DC (1) disney (1) Disney (2) Doktor Strange (1) élőhalott (1) Emma (1) Enyedi Ildikó (1) fan service (1) Fekete Párduc (1) Fekete Párduc 2. (1) feminizmus (1) filmszemle (3) folytatás (1) függetlenfilm (1) Garfield (1) gender studies (1) George A. Romero (1) gyász (1) horror (2) Hulk (1) Ifans (1) interjú (1) iszlamista (1) joaquin phoenix (1) Joker (1) Jung (1) képregény (1) képregényfilm (1) kommunizmus (1) kritika (1) Lee (1) Letitia Wright (1) Luca Guadagnino (1) Ludwig Göransson (1) Lupita Nyongo (1) magyar film (1) Martin Freeman (1) Marvel (3) Marvel-film (1) MCU (1) mese (1) Morcsányi Géza (1) Namor (1) NSZK (1) Pókember (2) politika (1) pszichoanalízis (1) robert de niro (1) Ryan Coogler (1) sándor (1) shrek (1) Shuri (1) sorozatok (1) Stan (2) Stephen King (1) Stone (1) superman (1) szuperhős (3) Talocan (1) társadalmi nem (1) TChalla (1) Tenoch Huerta (1) terrorizmus (1) Thanos (1) Tilda Swinton (1) tim burton (1) titán (1) todd phillips (1) Tom Savini (1) v1 (1) Vasember (1) virage gomba (1) wicca (1) Winston Duke (1) zombi (1) Címkefelhő

Dheepan - Egy menekült története

2015.10.17. 19:09 Virage

Danileszk Rita

 

Jacques Audiard rendező és Thomas Bidegain forgatókönyvíró (A próféta, Rozsda és csont) újabb közös munkája, a Dheepan- Egy menekült története az idei Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte az Arany Pálma díjat.  Az ismét komoly témát boncolgató alkotás nem szokványos módon közelít a menekültkérdéshez, továbbá rávilágít arra is, élhetünk a világon bárhol, meg kell vívnunk a saját harcainkat – akár fegyverrel a kézben is…

 

maxresdefault.jpg 

Három idegen ember, akik egy famíliának adják ki magukat. Eddig annyira nem is szokatlan a történet, csak éppen ez a 3 ember egy halott család személyazonosságát ölti magára, és a polgárháború sújtotta Srí Lankáról menekül – jobb híján Franciaországba. Először a férfi, Dheepan (Jesuthasan Antonythasan) kap gondnoki állást egy gettószerű lakótelepen, majd ugyanitt álfelesége, Yalini (Kalieaswari Srinivasan) is munkába állhat bejárónőként egy idős úrnál. A múlt súlya és az új környezet azonban nem csak a magát 9 évesnek kiadó kislányt, Illayaalt (Claudine Vinasithamby) viseli meg, hanem a felnőtteket is. Meg kell szokniuk egymást, megtanulni egy új nyelvet, megismerni az ottani szokásokat, ráadásul kiderül, hogy Yalini háziurának fia a helyi maffiavezér, akinek a bokáján ugyan nyomkövető van, de ez nem akadályozza meg üzelmei folytatásában, vagy abban, hogy helyi maffiaháborút robbantson ki. A problémák azonban akkor kezdődnek igazán, amikor Dheepan „családja” is belekeveredik egy lövöldözésbe. Dheepanról kiderül ugyanis, hogy a tamil lázadás egyik vezetője volt, képzett katona, és ha úgy hozza a szükség, számára sem okoz gondot harctérré változtatni a lakótelep utcáit…

dheepan002.jpg

 A Dheepan c. film azonban nem csupán ennyiről szól. Hiszen ebben az alkotásban, ahogy a rendező és forgatókönyvíró korábbi munkáiban már láthattuk, a cselekmény mögött mindig húzódik egy mélyebb tartalom is. Egy olyan furcsa lelki kapcsolatokat ábrázoló vetület, mely általában az alkotás végére kristályosodik ki, pontosabban a nézőnek újra kell gondolnia az egészet ahhoz, hogy ráismerjen ezekre a tartalmakra.

A filmben a külső és belső történések ismét nagyon lassan, de egy percig sem unalmasan bontakoznak ki a néző szeme előtt. Bővelkedik emberi, emlékezetes, letaglózó, szép, néhol humoros jelenetekben. Briliáns megoldás, amikor Yalini és a maffiafőnök elmondja a másiknak a saját titkát – de mindketten a saját nyelvükön. Vagy ugyanebben a jelenetben, amikor Yalini fejbillegtetése szóba kerül, és bár nem értenek egymásból egy kukkot sem, mégis „megbeszélik”, hogy ez mit is jelent. Tetszett, amikor Yalini és Dheepan arról beszél, hogy a nő mennyi eurót fog keresni bejárónőkét. Hihetetlen vagyonnak tűnik ez a saját otthoni pénzükhöz képest, és Dheepannak rá kell szólnia a nőre, hogy ne mutassa ki döbbenetét. Gyönyörű és rendkívül beszédes az a jelenet, amikor Dheepan elbúcsúzik a valódi családjától, akikre már csupán egy fénykép emlékezteti őt. Ezt a fényképet aranyozott keretbe foglalja, majd ráilleszt egy kis ablakot, amit aztán becsuk. Az a jelenet pedig a nem hivalkodó, mégis humoros epizódok egyike, amikor Yalini azt ecseteli Dheepannak, hogy nem azért nem érti a franciákat, mert nem ismeri a nyelvet, hanem azért, mert Dheepannak egészen egyszerűen nincs humorérzéke. A drámai és mindennapos eseményeket ábrázoló jelenetek olyan kiváló arányérzékkel váltogatják egymást, hogy a néző érdeklődése egy pillanatig sem lankad, hol mosolygunk, hol megdöbbenünk, vagy éppen izgulunk.  A színészek egytől egyig kiválóak, de számomra mégsem a Dheepant alakító Jesuthasan Antonythasan , hanem  a Yalinit játszó Kalieaswari Srinivasan volt emlékezetes.  Olyan rendkívül széles színészi skálán mozog, amit véleményem szerint csak a legnagyobbak tudnak. Ez azért is érdekes, mert ha jól tudom, ez volt az első mozgókép, amiben szerepelt.  Sok arcát ismerjük meg a filmben: a céltudatos túlélőét, a félénk szerelmesét, a tanácstalan asszonyét, aki nem tudja, vagy inkább nem akarja tudni, hogy kell szeretni egy kislányt. Ellentmondásos karakter: hol nagyon szépnek, hol viszont rendkívül taszítónak találjuk.  Kalieaswari Srinivasan valódi jelenléttel bír a filmben, olyannyira, hogy rögtön az első jelenet után az jutott eszembe, hogy ugyan Dheepan a címszereplő, de én inkább ennek a nőnek a történetére lennék kíváncsi. Végül is nem csalódtam.

6a0168ea36d6b2970c01b7c7cd1dc3970b.png

A cím amúgy elgondolkodtatott. Először is azért (és e tekintetben a magyar címkiegészítés sajnos nem túl szerencsés), mert film legalább annyira szól tehát Yalini-ről, mint Dheepanról, és arról a furcsa kapcsolatról, titokról, ami hármójukat összeköti. Ráadásul menekültségük itt inkább csak egy tényszerű jellemző, az alkotás nem annak társadalmi aspektusaival foglalkozik. Másodszor pedig azért, mert a „Dheepan” az a név, amit férfi „ellop” a halott családapától, amikor annak átveszi a személyazonosságát. Ezt a talán új életet, új kezdetet jelképező nevet választani címnek igen jó döntés, hiszen éppen ettől a pillanattól kezdve követjük a férfi sorsát, bár, mint említettem kicsit csalás is, hiszen nem Dheepan a film egyedüli főszereplője.

dheepan.jpg

A forgatókönyv a karakterábrázolás, az érdekesen bonyolított cselekmény, vagy a jól felépített jelenetek szempontjából mindenképp emlékezetessé teszi az alkotást, bár Bidegain munkáit ismerve (hamarosan debütál első rendezésével is, a Cowboyok c. filmmel), talán mondhatjuk, hogy ez már szinte megszokott. Igaz, ha kukacoskodni szeretnék, azért találunk egy-két vadhajtást is a filmben. Például a Dheepan múltjából felbukkanó volt katonai vezető szála sem megindokolva, sem kibontva nincs, maximum annyival gazdagítja a történetet, hogy megtudjuk, Dheepan kulcsember volt a felkelésnél.  Illetve a film utolsó, angliai jelenete az, ahol talán kissé kilóg a lóláb a film egészéhez képest, de igazából még megbocsátható is lenne, hiszen ez a lezárás többféle értelmezési lehetőséget is enged. Nem feltétlenül tudjuk/kell eldönteni, hogy ez valamelyik szereplő képzeletének idillikus elképzelése vagy a túlzottan idealisztikusra sikerült realitás.  Mindenképpen egy pozitív élményű véggel távozunk a moziból.

Továbbá amit mindenképpen pozitív előjellel emelnék ki, az a nagyon is ötletes fényképezés. A főcím önmagában is megérne egy misét a néző vizuális értelmezését becsapó fényjátékkal, akárcsak azok a képek, amikor egy elefánt (?) fejének részletein időzik el a kamera, és aminek a felismerése szintén időbe telik. Főleg mivel teljesen váratlanul, első ránézésre oda nem illő helyekre vágja be a rendező, és kifejezetten sokáig tartja ki.

 dheepan1.jpg

Összességében elmondhatom, hogy egy igen jól sikerült alkotással van dolgunk, mely bár komoly témát jár körül és kemény helyzeteket ábrázol, teszi ezt mégis a lehető legközvetlenebb, legemberibb módon. Úgy, hogy a néző biztosan sok gondolattal a fejében áll fel székéből, és vizuális memóriájában még jódarabig élni fog ennek a műnek számos filmkockája.

 

A Dheepan – Egy menekült története c. film hivatalos bemutatójának időpontja: 2015. okt. 29.

Angol feliratos YouTube-előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=0qB8_Q9oTuw

A budapesti Toldi moziban október 23–24-én rendezendő Audiard-maraton keretében megtekinthető lesz a Dheepan mellett a rendező 3 másik filmje is: A számat figyeld, Halálos szívdobbanás, A próféta, Rozsda és csont

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://virage.blog.hu/api/trackback/id/tr77985603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása