Film-Virage Kulturális Egyesület

viragelogo-szovegbelul.png

Facebook oldaldoboz

Címkék

#abszurd (1) #ADRIEN BRODY (1) #akciófilm (1) #Asteroid City (1) #A vámpír árnyéka (1) #blöff (1) #bram stoker (1) #Bram Stoker Drakula (1) #Christopher Lee (1) #christopher lee (1) #dracula (2) #drakula (1) #Drakula és a Nosferatu (1) #Dreyer Vámpír (1) #EDWARD NORTON (1) #film a filmben (1) #Fogadó a Repülő Sárkányhoz (1) #Fortune hadművelet (1) #Francia Kiadás (1) #gótikus horror (1) #guy ritchie (1) #HONG CHAU (1) #horror (1) #horror vígjáték (1) #JASON SCHWARTZMAN (1) #jason statham (1) #JEFFREY WRIGHT (1) #Jeff Goldblum (1) #kapcsolatfüggő (1) #kémfilm (1) #levélregény (1) #LIEV SCHREIBER (1) #lugosi béla (1) #MARGOT ROBBIE (1) #MATT DILLON (1) #MAYA HAWKE (1) #meta (1) #Murnau (1) #nicholas hoult (2) #nicolas cage (2) #nosferatu (1) #Nosferatu (1) #Operation Fortune (1) #posztmodern (1) #Renfield (1) #renfield (1) #SCARLETT JOHANSSON (1) #STEPHEN PARK (1) #STEVE CARELL (1) #szimmetria (1) #TILDA SWINTON (1) #TOM HANKS (1) #universal (1) #vígjáték (1) #Wes Anderson (1) #WILLEM DAFOE (1) # vámpír (1) Andrew (1) Angela Bassett (1) anima (1) animáció (1) animus (1) Arany Medve (1) Batman (3) Berlini Filmfesztivál (1) Borbély Alexandra (1) Bosszúállók (2) boszorkány (1) Carl Gustav Jung (1) Chadwick Boseman (1) christian bale (1) christopher nolan (1) Columbia (1) comics (3) cziegler (1) Dakota Johnson (1) Dario Argento (1) DC (1) Disney (2) disney (1) Doktor Strange (1) élőhalott (1) Emma (1) Enyedi Ildikó (1) fan service (1) Fekete Párduc (1) Fekete Párduc 2. (1) feminizmus (1) filmszemle (3) folytatás (1) függetlenfilm (1) Garfield (1) gender studies (1) George A. Romero (1) gyász (1) horror (2) Hulk (1) Ifans (1) interjú (1) iszlamista (1) joaquin phoenix (1) Joker (1) Jung (1) képregény (1) képregényfilm (1) kommunizmus (1) kritika (1) Lee (1) Letitia Wright (1) Luca Guadagnino (1) Ludwig Göransson (1) Lupita Nyongo (1) magyar film (1) Martin Freeman (1) Marvel (3) Marvel-film (1) MCU (1) mese (1) Morcsányi Géza (1) Namor (1) NSZK (1) Pókember (2) politika (1) pszichoanalízis (1) robert de niro (1) Ryan Coogler (1) sándor (1) shrek (1) Shuri (1) sorozatok (1) Stan (2) Stephen King (1) Stone (1) superman (1) szuperhős (3) Talocan (1) társadalmi nem (1) TChalla (1) Tenoch Huerta (1) terrorizmus (1) Thanos (1) Tilda Swinton (1) tim burton (1) titán (1) todd phillips (1) Tom Savini (1) v1 (1) Vasember (1) virage gomba (1) wicca (1) Winston Duke (1) zombi (1) Címkefelhő

Az ifjú Steven Spielberg kalandjai

2023.01.22. 10:28 Danileszk Rita

Számomra mindig izgalmas egy, a filmkészítésről, esetleg alkotóról, de akár magáról a filmiparról szóló mozit látni. Bár számos ilyen témájú mű készült, olyan eddig még soha, ami ilyen módon reflektálna önmagára, alkotójára, mindezeken keresztül pedig magára a filmművészetre. Teszi mindezt úgy, hogy közben tanúi vagyunk egy felnövés történetnek és egy családdrámának is. Steven Spielberg egy csodát tett le az asztalra A Fabelman családdal, ezért rajongóknak kötelező, mindenki másnak pedig erősen ajánlott darab!

a_fabelman_csalad_12v_forum_weboldal_1070x400px2.jpg

A Fabelman családot többféle módon is megközelíthetjük. Az egyik út, ha elvonatkoztatunk a rendező személyétől és kizárólag a filmre magára koncentrálunk. Ebben az esetben izgalmas korrajzot és esettanulmányt kapunk egy zsidó származású amerikai családról egy (kis)fiú szemén keresztül, aki művészi álmokat dédelget. Ám, ha hozzátesszük azt a plusz értelmezési réteget, hogy a filmet az elmúlt közel 50 év egyik legsokoldalúbb alkotója saját élményeit alapul véve írta és rendezte, sokkal izgalmasabb a „játék”. Már csak azért is, mert így kapunk néhány titokmorzsát magától Steven Spielbergtől, aki filmje által betekintést enged saját alkotói világába és látásmódjába. Na, ez az, amit tanítani kellene, ha lehetne. De sajnos ezt a zsigeri filmérzéket és tehetséget nem lehet iskolapadban elsajátítani. A Fabelmen családon keresztül azonban van némi esélyünk ebből az esszenciából valamennyit magunkba szívni.

A film cselekménye igen szövevényes és több mint egy évtizednyi időt ölel fel. Ezalatt megismerkedhetünk a családdal, azon belül elsősorban a kis (majd nagyobb) Sammyvel és szüleihez fűződő viszonyával. A szülők közötti kapcsolatba egy jelenet kivételével csak annyira látunk bele, amennyire a fiú is, ám ez a gyermeki nézőpont nagyon személyes és éles, még úgy is, hogy nem mindig érti, csupán érzi, hogy mi történik. Talán nem számít spoilernek, ha elárulom, Spielberg szülei négy közös gyermekkel a hátuk mögött végül elváltak, mert az anyuka összejött a család legjobb barátjával, aki az apuka munkatársa volt. Erről az eseményről maguk az érintettek is nyilatkoztak a 2017-es Spielberg című dokumentumfilmben. A Fabelman családban pedig maga a rendező dolgozza fel az élményt úgy, ahogyan ő megélte.

8z36_d052_00215r.jpg

A film címe éppen ezért kissé megtévesztő, hiszen nem egy külső nézőpontból ábrázolt, átfogó képet festő sztoriról, hanem egy szubjektív olvasatú családi drámáról, és egy fiú felnövés történetéről van szó. Ez a szubjektív pedig vállaltan a film rendezőjének fiatalkori énje (a három lánytestvér nézőpontja határozott alkotói döntés következtében gyakorlatilag nem jelenik meg a filmben). És épp ettől válik ez a mű izgalmassá. Spielberg zsenijének köszönhetően a szemünk előtt, ám mégis szinte észrevétlenül fonódik össze a fiú tapasztalati nézőpontja és az, amit filmszalagra (8, majd 16 mm-es filmre) rögzít. Az anyuka és a barát szerelme a fiú előtt úgy lepleződik le, ahogy Michelangelo Antonioni Nagyítás című filmjének hőse fedezi fel a fotókon a bűntényt. Hiszen a fénykép, a filmszalag nem hazudik.

8z36_d031_00571r_crop.jpg

Spielberg tökéletes arányérzékkel újabb és újabb tartalmi rétegekkel gazdagítja a filmet, melyeket nem hogy nem érzünk terhesnek, de nézőként a legtermészetesebb módon fogadjuk be őket. Ilyen rétegként bomlik ki a „rendes szakma” és a „művészlét” fundamentális ellentmondásának kérdése és az ebből fakadó konfliktusok, ahogy arra is kitér az alkotó, milyen ára van annak, ha merjük vállalni önmagunkat és céljainkat, de annak is, ha nem. Vagy az amerikai zsidólét terheltségének ábrázolása és ennek hatásai pl. a fiú szociális kapcsolataira.

8z36_d025_00108_0118r_comp.jpg

Spielberg számára csak az a fontos, hogy mitől lesz hiteles, mitől működik az adott film. Ennek rendel alá mindent, nála a látvány mindig a mondanivalót szolgálja és nem fordítva. Képekben gondolkodik és képekben beszél. Scorsese mondta a fent említett dokumentumfilmben, hogy gyakran hang nélkül nézi Spielberg filmjeit, mert azok úgy is működnek. Valóban. Mindebben az az érdekes, hogy filmjei a hangzó részekkel együtt aztán még kerekebbé válnak. Párbeszédei életszerűek és természetesek, a zene mindig tökéletesen a helyén van (legrégebbi munkatárást John Williamsnek hívják), filmképei nem hivalkodóak, de kreatívan komponáltak, és a megfelelő hatást gyakorolják a nézőre. Hadd hozzak egy friss példát A Fabelman családból. A nagymama halálát kétféle nézőpontból látjuk, miközben ezekkel a nézőpontokkal a szereplőket is jellemzi az alkotó. Az apa a technika, a gyakorlatiasság embere, aki a szívmonitoron keresztül figyeli a nagymama szívének ritmusát. Aztán látjuk Sammy nézőpontját. Ő a nagymama nyakát nézi, ahol a bőr alatt finoman lüktet a szívverés, ami aztán abbamarad. Ezt a megrázó és intim pillanatot csupán a képek segítségével éljük át, minden hangzó megnyilvánulás csak ez után, reakcióként következik. Spielberg azonban nem csak a képeket, de a hangokat is rendkívüli érzékkel alkalmazza a filmben, sokat elmond, hogy az anya karaktere (akárcsak a rendező valódi anyukája) zongoraművész, aki a zenén keresztül tudja leginkább kifejezni magát. Ez szintén egy hangsúlyos és meghatározó eleme, fontos motívuma Spielberg legújabb filmjének.

8z36_d007_00426r.jpg

A Fabelman család nem egy idősödő filmrendező nosztalgiamozija, de nem is egy „így jöttem-film”. Külön elemzést érdemelne, Spielberg hogyan forgatta újra és illesztette dramaturgiailag saját fiatalkori zsengéit A Fabelman család jelenetei közé. Talán a legizgalmasabb és legtöbbet eláruló újrázás a Dicső nap, 1964. című „redokumentumfilm”. Ezt a filmet a középiskolás társak tengerparti „lógós” napjáról forgatja Sammy. Ezzel a rövid doksival (nem maradnak észrevétlenek az utalások Leni Riefenstahl Az akarat diadala c. filmjére) a fiú egyszerre fordítja át az ellene irányuló és uralkodó gúnyos közhangulatot, illetve semmisíti meg az őt zaklató ellenséges elemeket (áll rajtuk bosszút?). Itt már egy tudatos rendezőpalánta villantja meg oroszlánkörmeit, aki nem fél használni fegyverét. Ám az „i”-re a pontot mégis az ezt követő jelenet teszi fel, melyben az egyik, őt zaklató fiú teljes értetlenségében számon kéri a fiatal Sammyt. Véleményem szerint ez a film egyik csúcspontja a maga szépségében és ellentmondásosságában. Ebben a jelenetben ér ugyanis össze a kissé összezavarodott fiatal Sammy és az őt újraformáló idősödő, A Fabelman családot elkészítő alkotó. Zseniális, felemelő, számomra filmtörténeti jelentőségű pillanat ez, amelyből az derül ki, hogy Steven Spielbergben egyszerre él a zsigeri módon, gyermeki őszinteséggel dolgozó alkotó és az érett, sokat tapasztalat művész. Ilyen könnyedséggel egy ennyire komplex, summás munkát ugyanis csakis érett alkotó képes letenni az asztalra.

8z36_d024_00219r_crop.jpg

Nem lenne igazságos, ha A Fabelman család esetében nem szólnék a főbb szereplőkről is, ugyanis a színészek valódi telitalálatok, akik díjakat érdemelnének alakításaikért. Michelle Williams és Paul Dano a szülők szerepében érzékeny, finomra hangolt, széles érzelmi skálán mozgó alakításaikkal teszik igazán emlékezetesekké karaktereiket. A kamasz és fiatal felnőtt Sammyt alakó Gabrielle LaBelle pedig azon kívül, hogy épp úgy néz ki, ahogy a fiatal Steven Spielberget is elképzelném, igazán sokszínű alakításával járul hozzá a film hitelességéhez.

8z36_d040_00074_d040_00075comp.jpg

A Fabelman család nem lett hivalkodó vagy az önreflektivitás miatt szerénytelen alkotás, éppen ellenkezőleg. Spielberg a kellő alázattal nyúlt a témához és készítette el a filmet. A Fabelman családot véleményem szerint nyugodtan tekinthetjük esszenciális alkotásnak, amelybe tökéletesen belefér a végén egy imádnivaló filmes geg is. Innentől kezdve biztosan figyelni fogjuk, hol van egy képen/jelenetben a horizont, vagyis mégiscsak tovább ad valami kézzel fogható tanítást a mester, miközben cinkosan ránk kacsint. Ezzel a filmvéggel pedig összeér a film és a valóság, mert pontosan tudjuk, mi történik azután, hogy hősünk kisétál a Universal Stúdió épületéből. Hiszen, ahogy mondani szokták, a többi már (film)történelem.

 

A FABELMAN CSALÁD

THE FABELMANS

AMBLIN ENTERTAINMENT

 premier: 2023. január 19.

játékidő: 151 perc

szereplők: Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Gabriel LaBelle és Judd Hirsch

rendező: Steven Spielberg

forgatókönyvíró: Steven Spielberg & Tony Kushner

Magyarországon forgalmazza a Forum Hungary

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://virage.blog.hu/api/trackback/id/tr1518031722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása